Moi

torstai 29. maaliskuuta 2012

Pähkinäsämpylät

Pähkinäsämpylät:

300 g Vehnäjauhoja
200 g Ruisjauhoja
1.5 tl Suolaa
100 g Pähkinöitä
1/2 Hiiva
3.5 - 4 dl Vettä

Ensin sekoitetaan jauhot ja suola. Seuraavaksi sekoitetaan pähkinät. Riippuu, miten haluaa, voi ne laittaa sinne kokonaisina tai murskattuina. Mä murskasin ne vähän pienemmiksi paloiksi. Sellai lihavasara olis paras, mutta köyhä opiskelija ja/tai kasvissyöjä voi myös hyödyntää tavallista vasaraa tai kaulinta. Pähkinät laitetaan jauhojen sekaan. Tämän jälkeen sekoitetaan hiiva n. desilitraan kädenlämpöistä vettä ja sekoitetaan tasaiseksi. Vesi lisätään taikinaan ja sekoitetaan. Lisätään loputkin vedet, kannattaa aluksi laittaa vähemmän kuin ohjeessa sanotaan, vatkata ja sitten tarpeen mukaan lisätä vettä, jos tarvii. Taikina vatkataan tasaiseksi ja voilá, ensimmäinen osa on valmis. Mulle tulee tosta vatkaamisesta muuten aina elvytysharjoitukset mieleen! :)

Taikinan annetaan kohota noin tunti. Jos on yhtä kärsimätön kuin minä, voi sämpylät tehdä valmiiksi, jolloin kohoamiseen menee parikymmentä minuuttia. Ite laitan ne aina johonkin patterin viereen, jotta ne kohoaisi nopeammin. Mä laitan myös kostean pyyhkeen päälle, en oo varma mihin tää perustuu, äiti on opettanu näin :)

Jos haluaa, voi sämpylät maalata kananmunalla, maidolla tai vedellä joko ennen paistamista tai sen jälkeen.

Ohjeen mukaan ne leivotaan 10 min 230° C ja sen jälkeen 10-15 min 180° C asteessa. Musta tää on liian monimutkaista. Mä laita ne n. 200 asteiseen uuniin keskitasolle 10-25 min. Niiden kaveriksi laitan kupillisen vettä, jotta niistä tulisi kosteampia. Pitää tietysti varmistaa, että astia kestää uunilämpötiloja :P Kypsyyttä voi testata niin, että koputtaa sormella sämpylän pohjaa. Jos siitä lähtee ontto ääni, se on valmis.

Sämpylät kannattaa nostaa heti pelliltä viilenemään ritilän päälle, ettei ne kostu alhaalta ja mene ällöksi mössöksi.

Mun on muuten pakko tunnustaa yks juttu. Mä oon varmaan taantunut pikkulapsivaiheeseen, mut mun on pakko saada joka ilta leivän päälle suklaalevitettä. Aito nutella on kaikkein parasta! Onko teillä jotain vastaavia heikkouksia? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti